Från idé till dockteaterföreställning - Kristin Friis

Kursen vänder sig till lärare i förskolan, grundskolan, kulturskolan och särskolan som vill pröva ett nytt sätt att arbeta ämnesövergripande.

Om fotbildningen

Du får exempel på enkla sätt att arbeta med dock-och figurteater,
Vi tittar på scenlösningar, kulisser och rekvisita och går igenom lite om musik, ljudeffekter och ljus. Allt anpassat till den aktuella åldersgruppen.

Att tycka om att klä ut sig och spela teater behöver inte vara det samma som att gilla att spela dockteater.
Många av barnen jag har arbetat och lekt med har i första hand gillat att skapa dockor. Andra har en självklar förmåga att röra en docka så den verkar levande.
Men de allra flesta gillar att bygga upp ett miniatyrlandskap, sätta dit krukväxter som skog, göra hus eller slott av kartonger och placera älsklingskrokodilen på ett blått tyg som ska illustrera vatten.
Min tolkning är att när barn gör en egen teaterdocka, hur enkel den än är,
så lägger de omedvetet lite av sig själva i den. De ger den liv och röst. Och de känner en stolthet över att de har skapat något eget.

Om utövaren

Kursledare är Kristin Friis som sedan 1984 har drivit AHA-teatern, en turnerande dockteater med bas i Väst-Sverige. Hon gav 2010 ut boken "Dockteaterlust - besjälade konservburkar och andra idéer" där hon samlat det mesta av sina erfarenheter som dockteaterpedagog.

Hemsida

www.aha-teatern.se

 

Kontakt

Utövare: AHA-teatern, Kristin Friis

Kontaktperson: Kristin Friis

Telefon: 070-3735649

Epost: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Lokal-, material- och teknikkrav

Klassrum, lekhall el.l

Ekonomi

Pris: Kontakta utövaren

Övrigt

Målgrupp: Personal i förskola, skola, särskola

 

Tags: Konstform: Teater Drama
Arrangemangsplats: Uppsökande
Arrangemangstyp: Kompetensutveckling