Teatersport med Primalimpro - Primalimpro

Syftet med vårt projekt är att introducera och lära eleverna om improvisationsteater. Vi uppmuntrar till grupparbete där eleverna bejakar varandras fantasi och kreativitet. Oavsett om det handlar om en enstaka workshop eller en serie med en avslutande teatersportstävling, så vill vi att eleverna ska lära sig vad ett gott samarbete innebär och de viktiga delarna inom grupprocesser så som att bejaka, tala inför folk samt att våga misslyckas.

Vi sjunger, dansar och leker! - Magnus Pettersson

När man sjunger tillsammans stärks banden inom gruppen och den gemensamma upplevelsen för barn och personal skapar trygghet och arbetsglädje. Sång, rytmik och rörelse stödjer också språklig, motorisk och emotionell utveckling på individnivå. Men framförallt är det härligt, kul och väldigt mänskligt vilja att sjunga, dansa och leka tillsammans.

Låtskrivarverkstad med inspelning - Magnus Pettersson

 

 

Vi gör sånger av barnens texter, repeterar och spelar sedan in dem.

Magnus_P.jpg

Om projektet

Detta projekt är delat i tre moment. Först en inspirationsperiod med skapande av låt-texter som Magnus tonsätter i samarbete med textförfattarna. När sångerna är klara kommer en repetitionsfas där barnen får lära sig sångerna och vi arrangerar dem så att de blir uttrycksfulla och dynamiska. I sista skedet gör vi en studioinspelning. Målet är att alla i klassen skall vara delaktiga på något sätt, i skapandet av texterna, sångerna och i inspelningarna.

Om utövaren

Magnus Pettersson är musikhandledare, musiker, tonsättare och musikterapeut. Han har arbetat i Angereds kulturskola i Göteborg sedan 1995, där barns eget skapande varit grunden för arbetet. Tidigare kursledare på musikhandledar-utbildningen och lärare i musik-didaktik för lägre åldrar på Högskolan för scen och Musik. Har parallellt frilansat med fortbildningar, föreställningar, låtskrivarverkstäder och musikprojekt med inriktning mot barn och unga runtom i Sverige och utomlands. En av tonsättarna till barns texter på Cd-skivorna, ”Avgaser och Kärlekspussar” och ”Små storverk” som båda finns att lyssna till på Spotify.

Markus Dahlén är musiker och inspelningstekniker. Han är delaktig i själva inspelningen av sångerna. Medan jag håller i textförfattandet och tonsättningen.

Hemsida

 

{attachments}

Kontakt

Utövare: Magnus Pettersson

Kontaktperson: Magnus Pettersson

Telefon för bokning: 0709 58 57 98

Epost bokning: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Lokal-, material- och teknikkrav

Utrymme att sitta i ring, prata, sjunga och skapa tillsammans och enskilt. Musikanläggning behövs nog...

Ekonomi

Pris: Kontakta utövaren

 

Övrigt

Antal tillfällen: Enligt överenskommelse med arrangören

 

 

Att erövra sitt språk! - Jonas Fröberg

Workshop där ungdomarna får skriva sina egna berättelser, läsa upp dem eller få dem upplästa. Metoden innebär att man reflekterar över hur man lyssnar på varandra, hur man stöttar varandra och hur man vågar. Metodiken utvecklad tillsammans med ungdomar och en forskare. Tid, variant 1: 2 x 40 minuter Tid, variant 2: 2 x 40 minuter plus 2 uppföljningstillfällen á 40 minuter Målgrupp: Årskurs 8, 9 och gymnasiet, Komvux.

Tags: Målgrupp (år): 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18
Konstform: Språk Litteratur,Teater Drama
Arrangemangsplats: Fast plats,Uppsökande
Arrangemangstyp: Kulturpedagogiskt projekt

Streetdance – Dans och skapande med Julia och Mona - Julia Korn och Mona Namér

Syftet med vårt projekt är att introducera och lära eleverna om Streetdance – dansen, kulturen och historien bakom stegen. Vi uppmuntrar till egen kreativitet och prövar på olika dansstilar tillsammans. Oavsett om det handlar om en enstaka workshop eller en serie med avslutningsshow, så vill vi att eleverna ska känna sig öppna för dans, kreativitet och självklart att de ska ha kul!

Tags: Målgrupp (år): 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18
Konstform: Dans
Arrangemangsplats: Uppsökande
Arrangemangstyp: Kulturpedagogiskt projekt

Lyssna noga! - Fredrik Hagstedt

Det är viktigt att kunna lyssna noga, både på omgivningen och på varandra. Övningar i koncentrerat lyssnande på musik och utvalda ljud, reflektioner i skriftlig och muntlig form, och att ta del av vad andra upplever ger insikter och inspiration. Tonsättaren Fredrik Hagstedts workshopar tar fasta på detta.

Tags: Målgrupp (år): 7,8,9,10,11,12,13,14,15
Konstform: Musik
Arrangemangsplats: Uppsökande
Arrangemangstyp: Kulturpedagogiskt projekt

Musiklek, sång, rytmik och rörelse – Ida Gillner

Vi utforskar vårt eget instrument: rösten, rör oss till musik, dansar med sjalar, skapar, leker dirigenter, spelar på rytminstrument och när en minst anar det kommer saxofonen fram och barnen får lyssna till livemusik på pirrigt nära håll. Musikalisk, individ- och gruppstärkande totalupplevelse. Vi lyssnar, dansar och sjunger också blandade musikstilar och barnen introduceras till flera instrument från olika delar av världen.

Tags: Målgrupp (år): 6,7,8,9
Konstform: Musik
Arrangemangsplats: Uppsökande
Arrangemangstyp: Kulturpedagogiskt projekt

Lyssna och komponera - Fredrik Hagstedt och Duo Gelland

 

 

Barn och unga vill lyssna, vill utforska sig själva och sin värld. Det här är en serie workshopar som tar vara på deras nyfikenhet och skaparlust. Duo Gelland kan på sina violiner frambringa alla sorters musik och vilka som helst ljud. Tonsättaren Fredrik Hagstedt ger eleverna redskap att komponera.

 

Tags: Målgrupp (år): 7,8,9,10,11,12,13,14,15
Konstform: Musik
Arrangemangsplats: Uppsökande
Arrangemangstyp: Kulturpedagogiskt projekt